Prisökningen på fossila bränslen och den accelererande klimatförändringen har påskyndat behovet av att lösgöra sig från den fossila ekonomin inom alla samhällssektorer. Den senaste tiden har man diskuterat elektrifieringen av fisket som ett sätt för fiskerinäringen att göra detta. Ett utsläppssnålt fiske kan redan inom den närmaste framtiden utgöra en betydande konkurrensfördel i marknadsföringen av produktionen.
I bland annat Norge och USA provkörs redan eldrivna fiskefartyg som lämpar sig för kustfiske. Elektrifieringen medför många fördelar. Till skillnad från dieselmotorer genererar elmotorer inte avgaser, vibrationer eller buller. Det gör det trevligare att arbeta på fartygen. Då all utrustning ombord dessutom är eldriven så behövs inte hydraulik. Elektrifieringen förenklar och underlättar arbetet på många olika sätt. Elmotorer behöver mycket lite underhåll. Man behöver inte byta olja eller olika slags filter; det finns inga tändstift eller termostater. Elmotorer slits inte i drift på samma sätt som förbränningsmotorer.
Det finns fortfarande betydande utmaningar med eldriften. Batterierna medför en ansenlig extra vikt, trots att elmotorer är klart lättare än dieselmotorer och fartygen inte behöver bränsletank eller bränsle. Driftstiden för eldrivna fartyg är kortare än för fartyg med förbränningsmotor. Också hastigheten kan vara en betydande begränsande faktor. Eldrivna fartyg körs därför vanligen med lägre hastighet än fartyg med förbränningsmotor. Det är ett sätt att spara på energin i batterierna.
Batterisystemets vikt och kapacitet, fartygets vikt och skrovets form samt fartygets hastighet inverkar på hur långt man kan köra på en laddning, men också vågor och vind är viktiga. Litiumbaserade batterier är tydligen det bästa alternativet vid fiske eftersom fartygen nästan hela tiden är i drift och batterierna dagligen måste laddas. Batterierna kan placeras i fartygets täta mellanbotten där de är skyddade och inte i vägen för arbetet.
En viktig begränsande faktor för att elektrifieringen ska vinna terräng är det höga priset på eldrivna fartyg. Fartygen måste i princip konstrueras och byggas för eldrift; det är inte lätt att omvandla gamla fartyg med förbränningsmotor till välfungerande eldrivna fartyg. När produktionsserierna för eldrivna fartyg blir längre och batteriteknologin utvecklas kommer priserna emellertid att bli rimligare. I något skede kommer vi att befinna oss i en situation då de totala kostnaderna för eldrivna fartyg för kustfiske kan vara lägre än för traditionella fartyg med förbränningsmotor.
Den senaste tiden har priset på nätburen el stigit kraftigt, främst på grund av det geopolitiska läget. Det höga elpriset kan bromsa elektrifieringen av fisket. Om man å andra sidan ens delvis kan ladda batterierna på eldrivna fiskefartyg med solpaneler i fiskehamnen och med små vindkraftverk, uppstår det snabbt besparingar. Mest optimalt vore det om man med förnyelsebar el också kunde tillverka den is som behövs och i bästa fall driva utrustningen i hamnen och i fiskhanteringslokalen.
För situationer då batteriernas laddningsnivå sjunker under ett visst värde kan fartygen för säkerhets skull ha en liten förbränningsmotor (generator) som automatiskt startar för att producera energi för systemet. Fartygens tak- och däckskonstruktioner kan också förses med solpaneler, som under den soliga årstiden hjälper till att hålla batterierna laddade.
Det är kanske endast en tidsfråga innan en betydande del av de nya fångstfartygen vid våra kuster och insjöar är eldrivna. Klart är i alla fall att vi ännu inte ens är i närheten av helelektriska lösningar för stora fiskefartyg och trålare. Men också för dem går utvecklingen vidare med olika hybridlösningar.
Den pågående gröna omställningen ökar efterfrågan på eldrivna fiskefartyg runtom i världen. Detta skapar stora möjligheter för finländskt kunnande och för vår betydande båtindustri. Finland kunde vara en föregångare och vägvisare. Detta kräver långsiktig forskning och utveckling och ett brett samarbete mellan aktörerna i branschen. Vi på ISCG är redo att fungera som samordnare och lokomotiv för ett sådant utvecklingsarbete. Kontakta oss.